Monday 28 September 2015

PENCEMARAN ALAM SEKITAR

PENCEMARAN ALAM SEKITAR

Pencemaran alam sekitar boleh didefinisikan sebagai sesuatu perkara yang mengotorkan alam sehingga boleh menjejaskan ekosistem di muka bumi ini. Pencemaran alam sekitar telah menjadi satu kemelut yang tidak dapat dielakkan oleh negara kita sehingga mencalarkan nama negara.

Antara punca-punca yang boleh kita huraikan sebagai penyebab berlakunya pencemaran alam sekitar ialah pencemaran yang disebabkan oleh faktor semulajadi. Pencemaran ini berpunca daripada kejadian seperti gunung berapi,ribut taufan,gempa bumi dan sebagainya. Pencemaran ini boleh mendatangkan kesan yang negatif terhadap masyarakat setempat. Sebagai contoh apabila berlakunya letusan gunung berapi,secara tidak sengaja iklim cuaca juga akan turut berubah menjadi jerebu seterusnya akan menyebabkan penduduk setempat mudah terkena penyakit seperti asma,batuk,paru-paru,penglihatan yang tidak jelas dan sebagainya.

  Antara punca utama yang boleh menyebabkan pencemaran alam sekitar berada di tahap yang kritikal adalah disebabkan tangan manusia sendiri.Pada kebiasaannya manusia sering kali melakukan pencemaran alam sekitar dalam keadaan sedar ataupun tidak seperti udara,air,tanah,bunyi dan radiasi. Manusia telah melakukan pembakaran terbuka dilakukan tanpa kawalan.


Kesimpulannya punca -punca pencemaran yang telah dikenal pasti harus diambil langkah serius oleh semua pihak dan organisasi untuk mengurangkan pencemaran ini.

Laman bacaan
http://www.scribd.com/doc/4927232/Artikel-Pencemaran-Alam-Sekitar
http://www.slideshare.net/rosdiramli80/pencemaran-alam-sekitar-23511948

No comments:

Post a Comment